05-12-2022

Zo werkt verandermanagement wél

Terug naar overzicht

Zo werkt verandermanagement wél

Oplopende inflatie, terugloop in marge, tegenvallende resultaten. Help?! Een veranderende omgeving is aanleiding voor een bedrijfsmatige verandering. Je wil snel veranderen. Maar haastige spoed is zelden goed. In dit artikel nemen wij je mee in het psychologische proces van een verandering en laten we zien hoe verandering wél lukt.

Het meest bekende model is van de Zwitserse psychiater Elisabeth Kübler-Ross. Dit model geeft de psychologische verandering van de mens weer bij een verandering.

De Kubler-Rosse verandercurve 

  1. Shock & ontkenning – het signaal dat er een grote verandering aankomt dringt nog niet tot je door: “dit is niet waar, dit gebeurt niet.” Je kunt de verandering nog niet bevatten. 
  2. Boosheid – je wordt boos en verwijt anderen, zoals het management, je directe leidinggevende of de overheid. Andere mensen veroorzaken ellende in jouw leven en moeten dit rechtzetten. “Het is niet eerlijk! Het is hun schuld!”
  3. Onderhandelen – je probeert te onderhandelen met bijvoorbeeld je leidinggevende om de verandering om te draaien. Je neemt het jezelf kwalijk dat je in deze situatie zit en dat je niet in staat bent de verandering af te wenden.
  4. Depressie – je stopt met vechten tegen het onvermijdelijke. Je hebt nauwelijks energie en kunt depressie en apathie ervaren.
  5. Acceptatie– doordat je je neerlegt bij de situatie ontstaat er ruimte voor nieuwe ideeën en oplossingen.

Mensen opjagen om deze fases sneller te doorlopen kan niet. Emoties verwerken kost nu eenmaal tijd. Het model geeft handvatten om iemand bij te staan in een bepaalde fase. Houd er rekening mee dat niet iedereen op dezelfde manier door de fases heen gaat. Soms blijven mensen “hangen” in bijvoorbeeld boosheid of ontkenning. Een terugval is ook mogelijk. Een verandering door bijvoorbeeld ontslag kan voor de ene persoon een andere curve opleveren dan voor een ander.

Vaststellen van de scope bij een verandering

Wil je een verandering doorvoeren? Dan is het handig om van tevoren goed duidelijk te hebben hoe je dat gaat doen. Dat kan aan de hand van het door McKinsey ontwikkelde 7S-model.

Dit zijn de zeven onderdelen die je moet doorlopen. Met het 7S-model krijg je goed inzicht in de omvang van wat er moet gebeuren en hoe complex het wordt. Al deze onderdelen hebben invloed op elkaar en zijn met elkaar verbonden. Het veranderen van de shared values is vaak een moeizame en langdurige weg. 

De route bij een verandering

Verandering begint bij urgentie, maar de meeste mensen vinden verandering vaak niet leuk. Als zij geen urgentie zien, staan ze waarschijnlijk niet te springen om te veranderen.

Het achtstappenmodel van Kotter geeft de te doorlopen stappen weer. 

  1. Zorg voor een gevoel van urgentie
  2. Stel een leidende coalitie samen
  3. Ontwikkel een verandervisie en – strategie
  4. Communiceer de verandervisie
  5. Stel de medewerkers in staat om te handelen naar de verandervisie
  6. Versterk de geboekte vooruitgang en zet de verandering door
  7. Borg de nieuwe werkwijze in de cultuur

Een verandertraject is complex. Doorloop de stappen zorgvuldig om succes te behalen.

Hulp nodig bij een verandertraject? Neem vrijblijvend contact met ons voor een kennismaking met één van onze management consultants.

    Interessant voor u

    Gerelateerde berichten

    06-10-2023

    Succes komt als je keuzes durft te maken en koers houdt

    Succes komt als je keuzes durft te maken en koers houdt. Oorlog in Europa, een demissionair kabinet, hoge inflatie en langdurig oplopende rente waarvan het einde nog niet in zicht is. Het zijn momenteel onzekere tijden. De arbeidsmarkt staat op spanning en we hebben te maken met grote klimaatuitdagingen. De beurs lijkt voorzichtig nog steeds…

    01-02-2023

    Top 7 salestrends in 2023

    Top 7 salestrends in 2023 De pandemie zette de wereld op zijn kop en corona leek onze grootste uitdaging. We gingen even achteroverzitten toen alle lockdowns voorbij waren. Maar niet lang, want een economische recessie staart ons nu dreigend tegemoet. Op dit moment hebben we misschien wel de laatste dagen stilte voor de storm. Zo’n…

    20-10-2022

    Voorspelbaarheid in omzet met een salesfunnel

    Heeft u het gevoel dat u veel kansen in de markt ziet, maar dat niet het maximale wordt benut? U bent niet de enige. Het komt veel voor in salesgerichte bedrijven. De waan van de dag regeert en er zijn geen snelle stappen naar een oplossing. Maar er is ook goed nieuws: die oplossing bestaat…

    19-09-2022

    Sales verschuift van mens naar techniek

    Koffie doen? Kunt u morgen? Vroeger bestond sales uit veel kilometers rijden, lange dagen maken, (koude) telefoontjes plegen en heel veel (ook koude) koffie drinken. Het was een “mensenvak” waar veelal productgerichte verkoopgesprekken werden gevoerd. Sales was voornamelijk een offline vak. Met de komst van het internet benadert u potentiële klanten nu op heel veel…

    08-08-2022

    De vijf grootste valkuilen in marketing en sales

    Acquisitie is belangrijk om de omzet stabiel te houden. Koude acquisitie is een bekende methode om contact te leggen met bedrijven die voor u relevant zijn. Maar het moet wel goed verlopen, want anders loopt u klanten (en dus omzet) mis. Koude acquisitie is het contact zoeken met een bedrijf waarvan u denkt dat ze…

    23-04-2022

    Ondernemen is vooruitdenken: niemand weet hoe de toekomst eruit ziet

    Te druk. Het komt even niet uit. De zaken lopen al prima. Wij hebben er geen mensen voor. Er zijn veel smoesjes om maar niet te hoeven innoveren. Het vertrouwde concept werkt al jaren goed. Waarom moet dat ineens veranderen? Wat als andere bedrijven wél innoveren en met een nieuw idee komen om de klant…