23-04-2022

Ondernemen is vooruitdenken: niemand weet hoe de toekomst eruit ziet

Terug naar overzicht

Te druk. Het komt even niet uit. De zaken lopen al prima. Wij hebben er geen mensen voor. Er zijn veel smoesjes om maar niet te hoeven innoveren. Het vertrouwde concept werkt al jaren goed. Waarom moet dat ineens veranderen?

Wat als andere bedrijven wél innoveren en met een nieuw idee komen om de klant te helpen? De kans is groot dat klanten overstappen naar de concurrent. Deze ontwikkeling gaat soms erg snel, waardoor de resultaten van uw bedrijf plotseling fors teruglopen. Denk bijvoorbeeld aan het fotorolletje bij de opkomst van digitale camera’s of de videotheken die ten onder gingen aan de komst van streamingdiensten.

Grote uitzendbureaus zien hun klanten weglopen naar gespecialiseerde bureaus die met meer kennis een betere oplossing bieden. Online platforms zijn zowel een kans als een bedreiging in meerdere bemiddelingssectoren. Voor uitzendbureaus, maar ook voor reisbureaus en makelaars. In de marketingwereld zien we dat samenwerkingsvormen van kleinere bureaus en zzp’ers een inhoudelijk sterker, creatiever en flexibeler aanbod hebben ten opzichte van de grote marketingbureaus.

Bij de term ‘innovatie’ denken we al snel aan de grote namen die de markt op z’n kop hebben gezet: Coolblue, Bol.com, Young Capital, Rituals… Maar iedere organisatie, groot of klein, kan innoveren. Vernieuwing bestaat uit heel veel kleine stapjes die de bedrijfsvoering telkens een beetje soepeler, beter en efficiënter maken. Doet u mee?

Verras uw klant

Klanten hebben steeds minder binding met een bedrijf. Als er morgen ergens anders een goedkopere aanbieder is, stappen ze over. Een bekend probleem, maar niet onoverkomelijk. Verras uw klant continu, innoveer, vernieuw uw product of dienst. Uw aanbod goedkoper maken is lang niet altijd de oplossing. De ontwikkelingen van een meer individualistische samenleving, circulaire economie, big data, nanotechnologie en 3D printing veranderen de behoefte van uw klant. Beweeg mee en behoud uw klant.

Een langer leven voor uw product

Ieder product heeft een productlevenscyclus. Wat vandaag succesvol is kan over een paar jaar achterhaald zijn. Dat betekent voor uw bedrijf een voortdurende bron van onzekerheid, die gestimuleerd wordt door de beschikbaarheid van informatie en kennis voor iedereen. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar snel op en zorgen dat producten verdwijnen.

Door continu te vernieuwen verlengt u de levenscyclus van uw product en van uw bedrijf. Kijk bijvoorbeeld naar hybride auto’s. Een aantal jaar was dit een sterk groeiend product, maar door de opkomst van volledig elektrische auto’s stagneert de verkoop. Door hybride auto’s aan te passen met een grotere accu of door een inruilmogelijkheid te bieden naar een volledig elektrische auto, verlengen fabrikanten de levenscyclus van hun aanbod.

Aantrekkelijk voor talent

Jonge, talentvolle medewerkers willen uitgedaagd worden en voor een bedrijf werken dat een verschil maakt. Ze willen van betekenis zijn, impact hebben en zichzelf ontwikkelen. Het maakt hierbij minder uit of dit voor een groot bedrijf of een klein bedrijf is. Zolang ze maar bezig zijn met ideeën voor de wereld van morgen.

Aanpassingen in wet- en regelgeving

Het is een minder leuk onderwerp, maar de veranderende wet- en regelgeving is een belangrijke reden om te innoveren. Denk aan de vele wetswijzigingen in de arbeidsmarkt; voor traditionele payrollbedrijven is het bestaansrecht met de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) niet meer gegarandeerd.

Een ander voorbeeld is dat er in veel wijken nu zonder gasaansluiting gebouwd moet worden. Dat heeft een grote impact op installatiebedrijven. Ineens worden zij geconfronteerd met nieuwe technieken, waar ze zich misschien niet op hadden voorbereid. Niet tijdig innoveren kan grote gevolgen hebben.

Vernieuwen geeft energie

Experimenteren met vernieuwing en de klant willen verrassen geeft energie. Samen bouwen aan de toekomst verbindt collega’s, klanten en bedrijven. Als u met het oog op de toekomst niet mee innoveert, loopt u het risico ingedut te raken en te veel focus te hebben op de interne bedrijfsvoering. In een markt met sterke concurrentie kan dit het begin van het einde van uw onderneming betekenen. Innovatie houdt u scherp en dwingt u tot actie. Wat wordt uw volgende stap?

Volgende vernieuwing

Next Novum betekent ‘volgende vernieuwing’. Wie het best inspeelt op veranderende omstandigheden is waarschijnlijk succesvoller. Het ontketenen van een gewenste of noodzakelijke vernieuwing. Daar is Next Novum goed in.

Bent u benieuwd naar wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

    Interessant voor u

    Gerelateerde berichten

    28-02-2024

    Sales & Marketing trends

    Zijn uw sales en marketing activiteiten actueel? In deze blog lees je de huidige trends en ontwikkelingen. Sales Trends Geavanceerde Data-Analyse in Verkoopstrategieën Sales teams zullen steeds meer gebruik gaan maken van geavanceerde data-analyse en kunstmatige intelligentie om dieper inzicht te krijgen in klantgedrag en trends. Deze technologische vooruitgang stelt hen in staat om gepersonaliseerde…

    06-10-2023

    Succes komt als je keuzes durft te maken en koers houdt

    Succes komt als je keuzes durft te maken en koers houdt. Oorlog in Europa, een demissionair kabinet, hoge inflatie en langdurig oplopende rente waarvan het einde nog niet in zicht is. Het zijn momenteel onzekere tijden. De arbeidsmarkt staat op spanning en we hebben te maken met grote klimaatuitdagingen. De beurs lijkt voorzichtig nog steeds…

    01-02-2023

    Top 7 salestrends in 2023

    Top 7 salestrends in 2023 De pandemie zette de wereld op zijn kop en corona leek onze grootste uitdaging. We gingen even achteroverzitten toen alle lockdowns voorbij waren. Maar niet lang, want een economische recessie staart ons nu dreigend tegemoet. Op dit moment hebben we misschien wel de laatste dagen stilte voor de storm. Zo’n…

    05-12-2022

    Zo werkt verandermanagement wél

    Zo werkt verandermanagement wél Oplopende inflatie, terugloop in marge, tegenvallende resultaten. Help?! Een veranderende omgeving is aanleiding voor een bedrijfsmatige verandering. Je wil snel veranderen. Maar haastige spoed is zelden goed. In dit artikel nemen wij je mee in het psychologische proces van een verandering en laten we zien hoe verandering wél lukt. Het meest…

    20-10-2022

    Voorspelbaarheid in omzet met een salesfunnel

    Heeft u het gevoel dat u veel kansen in de markt ziet, maar dat niet het maximale wordt benut? U bent niet de enige. Het komt veel voor in salesgerichte bedrijven. De waan van de dag regeert en er zijn geen snelle stappen naar een oplossing. Maar er is ook goed nieuws: die oplossing bestaat…

    19-09-2022

    Sales verschuift van mens naar techniek

    Koffie doen? Kunt u morgen? Vroeger bestond sales uit veel kilometers rijden, lange dagen maken, (koude) telefoontjes plegen en heel veel (ook koude) koffie drinken. Het was een “mensenvak” waar veelal productgerichte verkoopgesprekken werden gevoerd. Sales was voornamelijk een offline vak. Met de komst van het internet benadert u potentiële klanten nu op heel veel…