Technicum pakt leidende positie

Terug naar overzicht

Technicum pakt leidende positie

Technisch dienstverlener Technicum verwerft de leidende positie. Als managing director RGF Techniek a.i. herijkte Alfred Nanninga samen met een dedicated team de strategie van – de onder het wereldwijd opererende RGF Staffing vallende – Technicum en USG Engineering. Zo werden de eerste belangrijke stappen gezet om beide organisaties toekomstbestendig te maken en duurzaam te laten groeien.

Technicum en USG Engineering waren bij zijn aantreden in maart 2022 twee sterke arbeidsmarktspecialisten die al meer dan 30 jaar technische vakmensen zoeken, vinden, selecteren en opleiden om ze vervolgens bij een keur aan technische topbedrijven aan een baan te helpen. Bij beide merken werken dan ongeveer 70 consultants, recruiters, managers en stagiaires en samen zetten ze meer dan 800 vakspecialisten en professionals uit in de technische branche. Dat doen ze vanuit 15 regionale vestigingen. De omzet van de bedrijven bedraagt ongeveer 60 miljoen euro per jaar.

Uitdaging

Maar de uitdagingen waar Technicum en USG Engineering voor staan zijn fors, niet in de laatste plaats vanwege een aantal dringende maatschappelijke thema’s: er moeten in de komende tien jaar een miljoen nieuwe huizen worden gebouwd, de energietransitie krijgt vorm en Nederland dreigt zijn koppositie op technisch gebied te verliezen door een gebrek aan innovatie vanwege sterk oplopende personeelstekorten. In totaal zijn in de komende jaren 60.000 technische vakmensen nodig. Zonder die mensen kunnen de overheidsambities onmogelijk worden gerealiseerd. Technicum kan zo een belangrijke rol vervullen om een groot deel van die vacatures in te vullen.

Opdracht

Samen met een dedicated team begon Nanninga zijn opdracht met een grondige analyse van zowel de markt, de concurrentie, de positionering van beide merken en de verschillende proposities. Tegelijkertijd hield hij de interne organisatie tegen het licht. Doel was om Technicum minder een uitzendbureau te laten zijn en meer een ‘trusted advisor’ voor de gehele branche.

Samen met een aantal interne werkgroepen is een ONE page strategic plan tot 2025 ontwikkeld die in mei 2022 met het personeel gedeeld werd. Direct daarna werd een veranderprogramma uitgerold onder de naam ‘Apollo’. Doormiddel van de Scaling-up methode van Verse Harnisch werkten verschillende projectgroepen sindsdien in een kwartaalcycli richting een duidelijke stip op de horizon. Tijdens organisatiebrede kwartaalbijeenkomsten is gewerkt aan de onderlinge verbinding en organisatiestructuur om gezamenlijk de geplande doelen te bereiken.

Dat resulteerde uiteindelijk in drie duidelijke nieuwe proposities:

  1. ‘Vinden’ door online recruitment en talent hacking;
  2. ‘Contracteren’ door middel van detacheren en zzp-dienstverlening;
  3. ‘Opleiden & ontwikkelen’ door middel van Technicum ONE.

Resultaten

In krap achttien maanden zijn de volgende mijlpalen gehaald: 

Mijlpaal 1

Salesstrategie

Er is een salesstrategie opgezet met focus op de klanten en accountteams. Belangrijk daarbij is de integrale samenwerking tussen sales en marketing en zogenoemd ‘account based-marketing’.

Mijlpaal 2

Recruitmentstrategie

Er is een recruitmentstrategie opgezet en geïmplementeerd. Door middel van talent hacking, het zij-instroomprogramma Technicum ONE, zzp-inzet en het benutten van de internationale arbeidsmarkt door de inzet van arbeidsmigranten.

Mijlpaal 3

Leiderschap op key-posities is geherpositioneerd

Het leiderschap op key-posities is geherpositioneerd en tevens is een ontwikkel- en doorstroomprogramma opgezet binnen Technicum.

Mijlpaal 4

Herijking van de interne processen

Er vond een herijking van de interne processen en overlegstructuur plaats.

Mijlpaal 5

Strategisch marketingplan

Er is een strategisch marketingplan ontwikkeld met duidelijke pijlers waarmee het merk Technicum opnieuw is gepositioneerd.

Mijlpaal 6

Onderlinge synergie

Om de onderlinge synergie tussen Technicum en USG Engineering en slagkracht te vergroten is de merknaam USG Engineering aangepast naar Technicum Engineering.

Mijlpaal 7

Distributiebeleid

Het distributiebeleid is herzien door vanuit een aantal hoofdlocaties in Nederland te gaan werken.

Mijlpaal 8

Functiedifferentiatie

Binnen Technicum is een functiedifferentiatie toegepast: van een allround consultantrol naar specialisten op gebied van Commercie en HR, Recruitment en Midoffice. Dit met als doel meer focus en expertise en daardoor meer werkplezier en succes.

Mijlpaal 9

Teamspirit

In al deze projecten en activiteiten is gewerkt aan de teamspirit en het bevorderen van het individuele ondernemerschap van Technicum-medewerkers.

Het verandermanagementprogramma ‘Apollo’ heeft er binnen Technicum voor gezorgd dat er nu een team staat met een winnaarsmentaliteit en een duidelijk doel. Door een onderscheidende visie, nieuwe positionering en structuur is een duidelijk stijgende lijn ingezet. Nanninga draagt met trots het stokje over aan zijn opvolger. Het is aan een nieuwe algemeen directeur om dit succes verder uit te bouwen. 

Technicum heeft hiermee de basis gelegd om in de Nederlandse technische branche een rol van betekenis te spelen. Met deze aanpak kan de arbeidsmarktspecialist een significante bijdrage leveren aan de 60.000 in te vullen vacatures binnen techniek, bouw en energie. Onder andere door het veel beter benutten van de 1,2 miljoen aan onbenut arbeidspotentieel en het eigen programma Technicum ONE

Bekijk hier de vacature Directeur cluster Techniek

Interessant voor u

Gerelateerde berichten

Intecma is een toonaangevende fabrikant in de vermogenselektronica. Het bedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van softstarters. Wereldwijd worden producten van Intecma onder andere gebruikt in warmtepompen, airco’s en ventilatiesystemen. Het familiebedrijf viert dit jaar zijn 30e verjaardag en heeft Next Novum ingeschakeld om Intecma te begeleiden naar de volgende fase. Marieke van…

Bekijk project